fredag 25. juli 2008

Hump i veien?

Mye har skjedd i det siste. Eller kanskje det er mer riktig og si det stikk motsatte. Uansett, jeg hara den siste tiden brukt store deler av dagene til å lære spansk. Jeg lærer og lærer, prøver og prøver. For litt over en uke siden møtte jeg en skikkelig hump i veien. Jeg mistet stort sett all lyst på å lære språket. Det har rett og slett ikke gått så fort framover nå som det har gjort tidligere. Mye av grunnen er nok at nå kan jeg det meste av strukturen og sånt, og trenger å begynne å sette det ut i praksis. Denne demotiverte holdningen førte til at studiene ble lagt på hylla i godt over en uke. Helt til i dag. I dag fikk jeg nytt mot til å fortsette. Minimum to og en halv time per dag er målet, men det blir ofte mer. Nå begynner det å nærme seg med storm skritt, og jeg kan ikke så alt for masse. Mange jeg snakker med sier at det kommer til å gå lett som bare det når jeg kommer dit, men jeg vet ikke helt.

Jeg må innrømme at jeg egentlig er litt bekymret for spansk nivået. Når jeg tenker på det har jeg en ting å trøste meg med. Jeg er bedre i Spansk en Tysk. Tysk som jeg har hatt på skolen i to år kan jeg nesten like dårlig som jeg kan vietnamesisk, og vietnamesisken min er ikke særlig god. Likevel er målet mitt og kunne holde en vanlig samtale på spansk før jeg drar, men der er jeg ikke enda. Jeg vil snakke med folk når jeg kommer til Peru og Bolivia, og skal jeg klare det må jeg kunne språket.

Ellers har det for en god stund siden blitt bestemt at jeg skal til Santa Cruz. En by der det vistnok er veldig varmt. Blir sikkert bra, og jeg gleder meg masse. Jeg har store ambisjoner for oppholdet. Noen ganger tar jeg meg selv i bli litt for engasjert når jeg snakker med andre om det. Etter som jeg har studert gatebarn i stort sett alt jeg kan finne av bøker og internett ressurser har jeg blitt bare mer og mer interesert/opptatt av temaet. Dagene mine i sommer har stort sett sett ut som dette: 2-3 timer spansk. 2-3 timer studie om fattigdom og garebarn. 4 timer jobb. Har gått fint, men det kan bli litt lite tid for jobb, men det går greit når jeg jobber for meg slev.

Ok, nå er det mindre en 3 uker til jeg begynner på Hald. Gleder meg og er veldig spent på samme tid....

1 kommentar:

Jon Amador Mandujano sa...

¿Santa cruz? Que bien. ¿Saves que? Ahora mismo estoy en Barcelona. Aqui hace tanto qalor y casi no hay sombre. Que tienes una buena vida en Hald. Vaya con dios.